Замовити

Залиште заявку, наш менеджер зв’яжеться з Вами

    Заборона співпраці з громадянами та компаніями росії

    консультує Ед Рем

    Заборона співпраці з громадянами та компаніями росії

    Заборона співпраці: наразі в Україні наявні законодавчі акти, які регулюють відносини за участю осіб та підприємств, пов’язаних з державою-агресором. В статті розглянемо існуючі заборони щодо співпраці з громадянами та компаніями росії, а також ризики, що виникають у підприємств при ігноруванні таких обмежень.

    Постановою КМУ «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією російської федерації» від 03.03.2022 р. №. 187 (далі – Постанова №187) було накладено мораторій, серед іншого, на виконання, у т. ч. в примусовому порядку, грошових та інших зобов’язань, кредиторами (стягувачами) за якими є російська федерація (далі – рф) або такими категоріями осіб, як:

    • громадяни рф;
    • юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства рф;
    • юридичні особи, створені та зареєстровані відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є рф, громадянин рф або юридична особа, створена та зареєстрована відповідно до законодавства рф.

    Отже, виконання будь-яких зобов’язань, а також здійснення будь-яких платежів на користь рф, її громадян та компаній, а також українських компаній, в яких хоча б 10% належить росіянам, заборонені.

    Виключення з обмежень!

    Варто зазначити, що це обмеження не застосовується до громадян рф, які проживають на території України на законних підставах, та юридичних осіб, створених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером) яких є виключно громадяни рф, які проживають на території України на законних підставах, або виключно громадяни України та громадяни рф, які проживають на території України на законних підставах;

    Постанова №. 187 набирала 04.03.2022 р. та діятиме до набрання чинності Законом України щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов’язаних з державою-агресором, але не більше одного місяця з дня припинення чи скасування воєнного стану. Отже, протягом періоду з 04.03.2022р. до закінчення місяця з дня припинення чи скасування воєнного стану, можна співпрацювати лише з тими контрагентами, які є юридичними особами зареєстровані на території України та їхні кінцеві бенефіціарні власники проживають на території України на законних підставах.

    Відповідно до п. 2.1 Постанови №. 187 правочини (у т. ч. довіреності), укладені з порушенням мораторію, визначеного п. 1 Постанови №. 187, у т. ч. якщо ними передбачається відповідне відчуження у майбутньому, є нікчемними.

    Згідно з п. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України від 16.01.2003р. №435-IV (далі – ЦКУ) недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

    Відповідно до п.1 ст.216 ЦКУ недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов’язані з його недійсністю.

    Пунктом 2 ст.216 ЦКУ встановлено, що якщо у зв’язку із вчиненням недійсного правочину другій стороні або третій особі завдано збитків та моральної шкоди, вони підлягають відшкодуванню винною стороною.

    Законопроект № 7169

    На сайті Верховної Ради України доступний Законопроект №7169, який станом на 02.04.2022р. направлено на підпис Президенту. У випадку набуття чинності законопроекту №7169, за рішенням Ради національної безпеки і оборони України або суду до осіб, чиє майно може бути конфісковане можуть «прирівнюватися» фізичні чи юридичні особи (незалежно від громадянства, місця проживання, місцезнаходження, здійснення основної діяльності тощо), які публічно заперечують чи підтримують здійснення збройної агресії рф проти України, встановлення та утвердження тимчасової окупації частини території України, та які не зупинили чи не припинили здійснення своєї економічної (зокрема господарської) діяльності на території рф в період дії воєнного стану в Україні, введеного у зав’язку із здійсненням збройної агресії рф проти України.

    Тобто, за наявності будь-якої економічної діяльності в рф після набрання чинності Законопроекту №. 7169 існує загроза потрапити до списку осіб, майно яких конфіскується.

    Кримінальна відповідальність

    Слід також зазначити, що в Україні було криміналізовано діяльність колаборантів, та внесено відповідні зміни до Кримінального кодексу України від 05.04.2001 р. №. 2341-ІІІ (далі – ККУ). Відповідно до ст.1111 ККУ колабораційною діяльністю визнано, у т. ч., … деякі інші форми підтримки збройної агресії та тимчасової окупації (у т. ч….провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у т. ч. окупаційною адміністрацією держави-агресора).

    Сутність статті ст. 111 ККУ достатньо широка та деякою мірою неконкретна. При цьому включає фразу «провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором», не розкриваючи зміст такої «взаємодії».

    Більше того, поняття «взаємодії» не розкривається і в інших статтях ККУ. З огляду на це, ймовірно що при застосуванні цієї статті може бути використане лексичне тлумачення змісту поняття. У такому випадку, «провадженням господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором» може бути визнано, наприклад, надання послуг і робіт, постачання товарів на користь рф чи контрольованих рф підприємств. При розширеному тлумаченні, складом такого злочину може охоплюватися сплата тих чи інших обов’язкових платежів на користь рф, проходження дозвільних та ліцензійних процедур в рф тощо.

    Отже, відповідно до ККУ, співпраця з контрагентами рф може утворювати склад злочину, покарання за який може бути призначено як для осіб, що здійснюють колабораційну діяльність, так і для юридичних осіб, уповноваженими особами яких є колаборанти.

    Слід окремо звернути увагу на Постанову Правління Національного банку України «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану» від 24.02.2022 р. №. 18 (далі – Постанова № 18).

    Пунктом 15 Постанови №. 18 зупиняється здійснення обслуговуючими банками видаткових операцій за рахунками резидентів рф/республіки білорусь, за рахунками юридичних осіб (крім банків), кінцевими бенефіціарними власниками яких є резиденти рф/республіки білорусь, за деякими винятками.

    Отже, існує висока ймовірність зупинення банком фінансових операцій, пов’язаних з громадянами та підприємствами рф.

    ще статті…..

    Замовити аудит підприємства

    ПОДЗВОНИТИ НАМ